Hensigtsplan for hjemmeskolen meningsfuldt 2021-22
Som sidste skoleår, så skal denne plan ses som en del af vores metodebeskrivelse, den har dog fået en navneforandring som er mere retvisende. Grundet undervisningsstil er det svært at forudsige hvilke emner som vi berører i løbet af året. Vi har en meget flydende undervisning som udspringer af interesse og association, vi tager på mange ture hvor vi oplever kultur og formidling gennem andre øbje end vores egne, som ofte afføder flere lag af inspiration eller nye veje at gå.
Så emnerne som står nedenfor er oplistet for at give et indblik i hvordan vores undervisning kan udfolde sig og hvilke ressourcer vi vil bruge.
Vi har talt med Elisabeth og faktisk også Regnar (som først har 0 . klasse i august 22) om hvilke emner de gerne vil lære om og de emner bliver udgangspunktet i denne hensigtsplan, som også fremgår tydeligt fra sidste års dokumentation, så fylder nysgerrighed for historie en stor del.
Vikinge livet
Vikingetiden fylder meget i hjemmeskolen meningsfuldt og sådan vil det nok fortsætte. Der vil blive flettet hår som i vikingetiden, lavet mad fra vikingetiden, lavet tøj som i virkeligheden.
Vi vil besøge museer og markeder så ofte vi kan, vi vil lære de som er vikinger i weekenden at kende og måske få lov til at komme og hjælpe i deres grupper, fra tid til anden. Foredrag om emnet kunne også være en mulighed.
Hvad troede de egentlig på i de rigtig gamle dage?
Dette emne hænger jo unægteligt sammen med det ovenstående. Vi vil forsøge at gå dybere ind i asatroen og vi vil forsøge at få lov til at være med til et rigtigt blot (ofring) og få lov til at tale med praktiserende asetroende og forstå hvordan troen blev praktiseret førhen og nu.
Verdens historie
Alexander den Store
Indfødte amerikanere
Marie Antoinette
Zarerne -Russisk revolution, første verdenskrig og zarernes historie og fald
Anden Verdenskrig
Atilla hunnernes konge
Cæsar og Romerriget
Det gamle Egypten
Hvilken vej disse emner kan lede os ned af er mange. Som udgangspunkt vil vi finde bøger og lydbøger om emnerne. Vi vil også besøge Glyptoteket og Nationalmuseet som begge har genstande fra flere af disse perioder i historien. Vi vil tage på virtualtuors over de historiske monumenter, da muligheden for at køre til Rom ikke bliver første skridt, men måske én dag.
Vi vil finde dokumentarfilm og andre også mere fiktionsbårede film som alligevel kan give indblik, såsom Asterix.
Sidst men ikke mindst, så vil vi forsøge at finde nogle mennesker som er passionerede og lære fra dem.
Middelalderen
Vi har været meget igennem middelalderen, men det er stadig en utrolig spændende periode for os. Vi vil gerne dykke mere ned i fortællingerne om Tordenskjold, Gøngehøvdingen og alle de interessante konger.
Vi berører magtfordelingen både før under og efter enevælden.
Vi er nysgerrige på svenskekrigene og Danmarks krige i det hele taget.
Vi vil tage ud og besøge endnu flere slotte og godser, hvoraf langt de fleste er opført i middelalderen, hvordan kan det egentlig være? Vi vil dykke ned i fortællingerne om slottene, godserne og deres ejere og finde forbindelsen til den siddende konge. Vi vil besøge krigsmuseet, middelaldercentre og forsøge at finde de Tordenskjolds soldater som vi oplevede i reinactment tilbage i 2018.
Vi vil naturligvis også læse og lytte os til mere viden om middelalderen, som udgangspunkt i Danmark, men måske vi bliver ledt ud i Europa. Vi finde film og dokumentare om middelalderen og også her finde passionerede mennesker som lever og ånder denne historiske periode, de er bedst at lære af.
Vi har haft nogle fantastiske naturoplevelser i år og det har givet lyst til mere.
Vi rejser stadig rundt i landet og oplever mere og genkender. Vi bruger næsten dagligt tid på at kigge på vores vægkort over Danmark, vi taler om historiske steder, naturens fantastiske perler og planlægger hvad vi gerne vil se. Vi besøger ofte skove og følger sæsonernes skiften, vi taler om naturen ressourcer. Hvad vi spise eller bruge medicinsk (i tråd med vores historiske fortællinger).
Vi finder knogler, taler om livets cirkel og om for eksempel fotosyntese.
Vi besøger forskellige have og taler om strømme, månen og hvilke dyr som lever hvor.
Vi vil se dokumentare om både dansk og udenlandsk natur og prøve at forstå hvor fantastisk planeten Jorden er.